4 tips om te voorkomen dat je ranking in Google verslechtert Alles over Google's Mobile First Index
De manier waarop Google websites indexeert, gaat veranderen. Dit heeft Google eind 2016 aangegeven. Googlebot bezoekt je website als een gebruiker en met bepaalde scores kent Google een ranking toe aan je website. Hierbij draait alles om relevantie voor de bezoeker. Voorheen keek Google naar de desktop versie van je website, maar dit wordt anders. Met Google’s mobile first index wordt de mobiele versie van je website leidend. Dit kan gevolgen hebben voor de ranking van je website in Google. Er is nog geen exacte datum bekend waneer deze mobiele indexering start, maar voorkomen is beter dan gelezen. Lees dus snel verder en ontdek hoe je voorkomt dat je ranking in Google verslechtert.
Waarom een nieuwe index?
Google wil zoveel mogelijk relevantie bieden voor de gebruiker. Dit is precies de reden waarom Google de manier van indexeren gaat aanpassen. Ruim 50% van de zoekopdrachten wordt via een mobiel apparaat uitgevoerd. De verwachting is dat dit percentage snel uitgroeit tot 75%. Nu indexeert Google websites op basis van de desktopversie. Het kan alleen zo zijn dat een mobiele gebruiker minder content ziet dan een desktop gebruiker, omdat mobiele pagina’s soms een light-versie zijn van desktop pagina’s. Hierdoor kan de inhoud van de pagina ineens minder relevant zijn voor de bezoeker waardoor hij afhaakt. Google wil dit voorkomen door websites te indexeren op basis van de mobiele versie, zodat zoekresultaten altijd zo relevant mogelijk zijn voor de bezoeker.
Hoe ziet Google mijn website?
Hoe weet je nou of je website goed scoort in de ogen van Google? Heel simpel: daar is een tool voor. Via Google Search Console kun je zien hoe Googlebot je website bekijkt. Klik op ‘crawl’ in het linker menu en klik vervolgens op ‘fetch as Google’. Je kunt kiezen of Googlebot je website bekijkt als desktop of mobiele gebruiker. Nu kun je precies zien wat Google allemaal ziet bij het indexeren van je website.
Goed om te weten
Met de nieuwe index van Google is het straks niet meer mogelijk om index te ‘verstoppen’. Content die is geplaatst achter ‘lees hier meer’-links of in menu’s wordt nu niet geïndexeerd. Dat is straks niet langer meer zo. Ook deze content wordt meegenomen door Google bij het toekennen van scores voor de ranking.
Wat is het gevolg van de nieuwe index?
Er zijn twee scenario’s. Scenario 1: je hebt een responsive website. Scenario 2: je hebt geen responsive website.
Je hebt een responsive website
Als je een responsive website hebt, heeft de nieuwe index vrijwel geen invloed op je ranking. De content op de desktop versie en mobiele versie van je website is namelijk precies hetzelfde. Hierdoor zal je ranking dus gelijk blijven, omdat Googlebot dezelfde content blijft zien. Stiekem is Google’s mobile first index ook een manier om iedereen te stimuleren om een responsive website te hebben.
Je hebt geen responsive website
Als je geen responsive website hebt, is er wel een kans dat je ranking verandert. Dit zal vooral zo zijn als je helemaal geen mobiele versie van je website hebt. Google indexeert je website straks wel gewoon, maar dan door de ogen van een mobiele gebruiker. Je website is echter niet geoptimaliseerd voor mobiel en daarom zal hij slecht scoren. Dit heeft invloed op je ranking in Google. Als je wel een mobiele variant van je website hebt, is de invloed op de ranking kleiner. Er is wel altijd kans dat de ranking verslechtert als de mobiele versie van je website een light variant is van de desktop versie. Dit betekent namelijk dat de content voor mobiele gebruikers anders is en dat heeft invloed op de ranking. Lees snel verder om te ontdekken hoe je kunt voorkomen dat de ranking van je website verslechtert.
Hoe voorkom ik een slechtere ranking?
Er zijn een aantal dingen die je kunt doen om te voorkomen dat je ranking in Google verandert door de mobile first index. Stel daarbij voorop dat je relevante informatie biedt voor de gebruiker. De snelheid van je website speelt daarbij ook een belangrijke rol. Hieronder een aantal tips hoe je dit kunt realiseren.
1. Maak je website responsive
Een responsive website is dé oplossing voor Google’s mobile first index. Het grote voordeel is dat je dan één website hebt die op alle apparaten goed werkt, omdat de website zichzelf aanpast aan het formaat van het scherm. Dit scheelt ook in onderhoud, omdat je maar één website hoeft te onderhouden. Voor de indexering in Google is dit goed, omdat er geen verschil is tussen een desktop versie of mobiele versie. Als deze stap nog te groot is, zorg er dan voor dat de mobiele versie van je website geregistreerd is in Google Search Console zodat Google je website kan indexeren. Let op! Zorg er altijd voor dat je mobiele versie wel compleet is. Een desktop versie van je website is nog altijd beter dan een niet-volledige mobiele versie.
2. Zorg voor een krachtig ontwerp
Het scherm van een mobiel is veel kleiner dan die van een desktop. Bovendien navigeren bezoekers met hun vingers in plaats van met een muis. Zorg voor een vinger-vriendelijk design door 44 pixels witruimte in te bouwen tussen elementen. Maak geen gebruik van pop-ups en bouw je website in Java of HTML5.
3. Optimaliseer je content
Houd bij het schrijven van teksten de beslissingsboom van de bezoeker in de gaten. Hierdoor wordt je website gebruiksvriendelijk, omdat je relevante informatie biedt. Bedenk welke belangrijke actie een bezoeker moet uitvoeren en welk verhaal je wil vertellen. Welke informatie heeft de doelgroep bijvoorbeeld nodig voor ze overgaat tot koop?
4. Verbeter de snelheid
Google heeft aangegeven de laadsnelheid van websites hoog mee te nemen bij het bepalen van de ranking. De adviessnelheid van Google is een laadtijd van 1 seconde. Dit haalt bijna geen enkele website, maar het is wel belangrijk om je snelheid zo optimaal mogelijk te maken. De laadsnelheid kun je al snel verbeteren door afbeeldingen te optimaliseren, compressie tot te passen of browser caching te gebruiken. Natuurlijk helpt een snelle server ook mee.
Ga aan de slag!
Google’s Mobile First Index kan veel invloed hebben op de ranking in Google. Dit kun je voorkomen door aan de slag te gaan met je website voordat Google start met deze nieuwe manier van indexeren. De meest ideale situatie is dat je een responsive website hebt. Lukt het je niet om collega’s of managers hiervan te overtuigen? Confronteer ze dan over een tijdje met de gevolgen van de nieuwe indexering, zodat ook zij het belang inzien van een responsive website.