Hoe behaal je duurzaam resultaat met inbound marketing? Effectief stappenplan
Potentiële klanten komen naar je toe. Ze vinden je omdat je zinvolle en handige informatie biedt. Ze blijven graag met je in contact tijdens hun aankoopreis, omdat je iets toevoegt. Klinkt ideaal toch? Met inbound marketing kun je dit allemaal realiseren.
Inbound marketing is een strategie waarbij het draait om verdiende aandacht in plaats van gekochte aandacht. Het gaat om het juiste moment, de juiste content en de juiste doelgroep. Het resultaat? Duurzaam resultaat voor de lange termijn. Met de juiste strategie creëer je:
- lagere kosten per lead;
- beter bereik bij de juiste doelgroep;
- verhoogde zichtbaarheid;
- meer organische bezoekers;
- leads vanuit potentiële klanten.
Hoe creëer je de juiste strategie? Het gaat om een geïntegreerde aanpak van verschillende marketingkanalen. In dit artikel lees je met welke stappen je effectieve inbound marketing kunt realiseren.
Stap 1 Attract: bezoekers inspireren
Creëer relevante content voor de doelgroep. Content is bij inbound marketing de olie van de goedlopende marketingmachine. Zorg ervoor dat je handige informatie biedt en de bezoeker inspireert. Het is slim om buyer persona's te maken. Dit is een gedetailleerd profiel van een voorbeeldklant op basis van zijn gedrag en doelen. Dit helpt je om de informatiebehoefte van je doelgroep te vervullen.
Met SEO optimaliseer je de vindbaarheid van je content. Vervolgens promoot je de content online. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld social media of een blog. Bedrijven die eenmaal per maand bloggen, krijgen 55% meer website bezoeken en 70% meer leads. Met deze stap converteer je strangers naar visitors.
Stap 2 Convert: genereer leads
Voeg call-to-actions toe en zorg dat ze werken. Toon relevante content op de landingspagina, zodat je de aandacht van de bezoeker vasthoudt. Denk ook hier weer aan de buyer persona's. Met deze stap maak je van je bezoekers potentiële klanten. Als je formulieren gebruikt, is het slim om deze zo compact mogelijk te houden. Zo voorkom je dat de bezoeker afhaakt. Leuk om te weten: een inbound lead kost 61% minder dan een outbound lead.
Stap 3 Close: van lead naar customer
Met de inzet van e-mailmarketing, leadmanagement en marketing automation kun je leads omtoveren tot klanten. Marketing automation helpt je om de dialoog met potentiële klanten zo efficiënt en effectief mogelijk te laten verlopen. Software verzamelt informatie over potentiële klanten en bouwt hiermee klantprofielen. Dit helpt je om de juiste content te tonen aan de juiste doelgroep op het juiste moment. Hiermee ben je de TomTom van de klant tijdens zijn aankoopreis.
Stap 4 Delight: relatie opbouwen
Als een klant eenmaal iets heeft gekocht, is de laatste stap om een relatie op te bouwen met de klant met de inzet van social media en e-mailmarketing. Hierbij zijn authenticiteit, integriteit, respect en transparantie belangrijk. Het draait erom dat je vertrouwen opbouwt bij de klant. Zorg ervoor dat je verwachtingen die je creëert ook waarmaakt of zelfs overtreft. De klant verrassen werkt hiervoor goed, omdat je dan iets extra’s doet wat hij niet verwacht. Klanten waarmee je een goede relatie hebt, kunnen uiteindelijk promotors worden van je merk of product.