Meer interactie met je doelgroep op Facebook? 8 originele ideeën
Ontvang je weinig reacties van je fans op Facebook? Is er op je Facebookpagina eigenlijk alleen maar sprake van éénrichtingsverkeer? Lees dan snel verder! Wij hebben 8 originele ideeën voor Facebook posts om meer interactie te krijgen met je doelgroep. Blijf ervoor zorgen dat je waarde biedt voor je fans. Je creëert een mooie mix als je luchtige berichten afwisselt met posts die echt toegevoegde waarde bieden.
Idee 1 Tag berichten
Met tag berichten kun je snel en gemakkelijk meer bereik krijgen met je Facebookpagina. Als je leuke en creatieve ideeën hebt kan zo’n bericht viraal gaan. Dan levert het je ontzettend veel reacties op. Houd wel in de gaten dat je nog steeds waarde blijft bieden voor je fans. Wissel tag berichten af met posts die meer waardevolle content bieden.
Idee 2 Poll met Facebook reactions
Een poll is een leuke manier om een vraag te stellen aan je fans. Hiermee creëer je interactie en je krijgt informatie van je doelgroep. Stel een vraag en geef daarbij antwoordmogelijkheden. Het wordt nog leuker als je dit combineert met Facebook reactions. Like voor antwoord A, love voor antwoord B, etc. Maak dit visueel door afbeeldingen te gebruiken met daarbij de juiste reactiemogelijkheid. Het stellen van een vraagt helpt je ook nog eens om een relatie op te bouwen met je fans.
Idee 3 Like or love?
De Facebook reactions kun je ook nog op een andere manier toepassen, namelijk via een like or love post. Ook dit is een geschikte manier om onderzoek te doen onder je doelgroep. Je legt je fans een keuze voor en zo ontdek je waar hun voorkeur naar uit gaat. Je kunt deze post ook gebruiken als je bijvoorbeeld twijfelt tussen twee nieuwe versies van je bedrijfslogo.
Idee 4 Fan berichten delen
Krijg je wel eens leuke berichten of complimenten van fans? Of sturen ze leuke foto’s of verhalen? Deel deze berichten op je Facebookpagina. Je beloont deze fans voor hun toewijding. Daarnaast laat je zien dat je dankbaar bent voor het ontvangen van ervaringen van fans. Het laat zien dat je oprecht geïnteresseerd bent in hun verhalen.
Idee 5 Vragen stellen
Je kunt natuurlijk ook gewoon vragen stellen aan je fans. Dit kan op verschillende manieren: wat vind jij, vraag van de week, wat als…, fill in the blanks, etc. Wees creatief en zoek een manier die bij je bedrijf past. Zorg er wel voor dat je post waarde biedt. Ga niet posten op het posten, want hiermee verlies je juist fans.
Idee 6 Aftellen naar een evenement
Organiseer je een evenement? Tel samen met je fans af naar dit evenement. Je helpt mensen herinneren aan het evenement. Daarnaast creëer je meer buzz rondom je evenement. Dit kan wellicht nog wat extra bezoekers opleveren. Je kunt meer interactie realiseren met je doelgroep door vragen te stellen over het evenement. Vraag bijvoorbeeld wie ze meenemen, waarom ze het evenement gaan bezoeken of wat ze er willen doen.
Idee 7 Inhakers
Inhakers zijn lekker luchtig en vormen een mooie onderbreking tussen inhoudelijke posts. Haak in op nationale feestdagen, actualiteiten of het weer. Stel je fans bijvoorbeeld de vraag hoe zij de eerste dag van de lente vieren. Of haak in op een grappige (inter)nationale dag. Die zijn er namelijk onwijs veel! Denk aan lelijke truiendag of nationale pannenkoekendag.
Idee 8 Vraag om likes
Wil je meer likes? Soms werkt het om er gewoon direct om te vragen. Dit moet wel bij je passen en je hebt hiervoor een bericht nodig dat hierbij past. Als restaurant kun je prima een foto van je terras plaatsen dat na de winter weer buiten staat met daarbij: ‘Like als je zin hebt om weer op het terras te zitten’. Hoe meer gevoel mensen hebben bij je foto, hoe sneller ze zullen liken.