Hoe zorg je voor SEO optimalisatie van je website 7 handige tips die direct werken!

Misschien denk je wel: weer een artikel over SEO, is daar al niet genoeg over geschreven? Er is inderdaad heel veel informatie te vinden over SEO en hoe je je website kunt optimaliseren. Wat wij door de jaren hebben geleerd, is dat je natuurlijk je teksten schrijft voor de gebruiker, maar dat het ook heel belangrijk is om het Google ‘gemakkelijker’ te maken om de pagina’s van je website te indexeren. En met dit artikel geven wij je onze 7 beste tips waar je direct mee aan de slag kunt gaan!

Tip 1 Gooi 'dood gewicht' weg

Veel website hebben pagina’s die niet meer up to date zijn en waar bezoekers niet naar toe gaan. Deze pagina’s hangen als een dood gewicht aan je website en schaden je SEO ranking. Dit wordt zelfs door Google erkent:

“Maak je pagina’s zo specifiek mogelijk. Creëer geen pagina’s die geen kwaliteit bieden. Het is het niet waard, want dat soort pagina’s willen we niet indexeren. We vinden het een verspilling van middelen.” - Gary Illyes

Wat verstaat Google dan onder pagina’s die dood gewicht zijn?

  • Oude blog posts die niet meer up to date zijn
  • Archief pagina’s
  • Productpagina’s zonder verkoop
  • Pagina’s met herhalende content (waar je dus niets nieuws vertelt)
  • Etc


Uit een onderzoek van Brain Dean blijkt dat het verwijderen van deze pagina’s bij een bedrijf heeft geleid tot bijna 50% meer organische bezoeken!

Tip 2 Creëer deelbare content en promoot

Schrijf teksten die mensen willen delen. Dit klinkt als een open deur, maar hoe doe je dat precies?

  • Wees actueel: gebeurt er iets binnen je vakgebied, schrijf er iets over! Hoe sneller je dat doet, hoe meer jij wordt gezien als de expert op dat gebied en zullen anderen naar je pagina doorlinken.
  • Maak gebruik van visuele hulpmiddelen, zoals foto’s, video’s en infographics (daarover later meer).
  • Weet wie je publiek is. Als je een artikel schrijft dat je graag wil delen, zorg er dan voor dat je weet welke vragen bij je publiek leven en wat hen aanspreekt. Kom met nuttige tips, oplossingen of schrijf bijvoorbeeld een grappig artikel.
  • Gebruik krachtige woorden die inwerken op emotie, zoals ‘handige’, ‘beste’ of ‘verrassende’.


Als je eenmaal content hebt geschreven, is het belangrijk die te promoten via Facebook, Twitter, Instagram etc. De snelste manier om gebruikers naar je website te krijgen is door gericht te promoten.

Tip 3 Creëer content die blijvend relevant is

Er is een verschil tussen deelbare content en content die relevant blijft ('evergreen' content). Deelbare content kan namelijk ook heel tijdgebonden zijn (als je bijvoorbeeld op actualiteit of trends inspeelt), terwijl ‘evergreen’ content altijd relevant blijft. Zelfs lang nadat het is gepubliceerd.

Wat zijn voorbeelden van evergreen content?

  • Lijsten / checklists
  • Tips
  • Handleidingen of how-to artikelen
  • Recensies van producten

 

Wikipedia is een heel goed voorbeeld van evergreen content en staat vaak op de eerste pagina zoekresultaten bij Google.

Waar je wel tegenaan kunt lopen bij het schrijven van evergreen content is dat er al veel over geschreven is. Hoe zorg je dan voor een unieke invalshoek? Door bijvoorbeeld vanuit je eigen expertise te schrijven en daarin een unieke invalshoek te vinden. Ben je actief in een bepaald niche, dan zul je merken dat er minder content online te vinden is dan je denkt.

Tips voor het schrijven van evergreen content:

  • Schrijf voor een algemeen publiek dat nog niet veel weet over je vakgebied
  • Vermijd technische taal: je publiek spreekt niet jouw jargon, dus probeer technische termen te vermijden
  • Link artikelen naar elkaar: als je al eerder over een bepaald onderwerp hebt geschreven, is het goed voor je SEO om vanuit het ene artikel naar het andere artikel te linken
  • Maak je onderwerp zo specifiek mogelijk. Zo creëer je relevantie, houd je de aandacht van een bezoeker vast en word je beter gevonden.

Tip 4 Maak je informatie visueel

Zoals beloofd zouden we nog terugkomen op visuele hulpmiddelen. Specifiek willen we het hebben over infographics. Een infographic is een afbeelding waarbij beeld en tekst worden gecombineerd. Dit maakt je pagina aantrekkelijker, het wordt beter onthouden door bezoekers en het is ook content die je gemakkelijk zelf kunt inzetten voor social media. Je kunt een visual bijvoorbeeld gebruiken bij je post. Dit maakt je post en content ook gelijk aantrekkelijker om op te klikken, te lezen en om te delen.

Tip 5 Gebruik meerdere zoekwoorden

De meeste bezoeken die een bezoeker zal leiden naar je website, zullen het resultaat zijn van meerdere zoekwoorden (long tail). Uit onderzoek van Google blijkt dat 70% van de zoekvragen bestaat uit meerdere woorden. Dit is een natuurlijke manier van zoeken waar je goed op in kunt springen. Het grote voordeel van long tail zoekwoorden is dat je relevantie biedt en beter wordt gevonden.

Tip 6 Combineer long tail zoekwoorden

Combineer long tail zoekwoorden die goed scoren op hetzelfde onderwerp. Doordat het vaak gerelateerde zoekwoorden zijn die voor dezelfde doelgroep interessant zijn, versterk je de positie van beide zoekwoorden. Je biedt relevantie en bent specifiek.

Tip 7 Leer van de concurrentie

Het is niet nodig om het wiel steeds opnieuw uit te vinden. Kijk dus hoe je concurrent het doet. Vul een zoekterm of verschillende zoektermen in en kijk welke betaalde advertenties er in Google worden weergegeven over dit onderwerp. Gebruik hiervan content die interessant is voor je titel en beschrijving.

Top